16. marts 2013

Parkering

Af Morten Bådstorp (S), byrådskandidat
Helsingør er nu ved at overtage de dårlige takter fra mange andre byer. Økonomiudvalget har vedtaget at anbefale byrådet at give Nordhavnen lov til at tage betaling for parkering - bare fordi Kronborg har indført betalt parkering og derved skubber deres gæster over på Nordhavnen. Det er da den lodret forkerte vej at gå! Vi skal i stedet presse Kronborg til at fjerne deres betaling for parkering, så gæster til Kronborg kan holde dér.

Og hvad så i Bymidten? Næste step kunne meget nemt blive, at Nordhavnens gæster presses op i Centrum, hvor de dog kan holde en time i fred - skal vi så også, ligesom Domkirken har, indføre betalt parkering dér (i øvrigt ikke til at finde, hvis man kommer som ny gæst en sen time)?
Spørg de færre og færre butiksdrivende, hvad de synes om dén ide.
Næ-h lad os turde tænke ”nyt”. Eller snarere gammelt. Lad os indrette os efter de dårlige markedsvilkår, der er for butikker i dag: giv parkering fri i Helsingør med to- eller tre-timers parkering og mange flere p-pladser i gaderne, fuldstændigt, som der var tidligere. Det kunne være med til at folk havde lyst til at komme i Bymidten igen - for vi kan ligeså godt se det i øjnene: vi er mange dovne eller reelt dårligt gående, der spontant vil køre en tur i byen, hvis det ikke er besværligt og ikke skal planlægges alt for meget - ellers kører vi til butikscentrene f.x. det glimrende Espergærde Center, hvor der altid er plads, for resten gratis plads. Det er ikke de ti kr i timen, der afholder os fra at parkere på betalingspladserne; det er besværet og risikoen for at få en bøde, i fald vi holder længere end betalt for.
Hvor blev parkeringskælderen under Axeltorv af, da det blev renoveret? Dér kunne vi sagtens styre betalt parkering, for i en parkeringskælder tjekker du ind med dit Dankort og på samme måde tjekker du ud, hvorefter du bliver trukket kun akkurat for den periode, du har parkeret der. Jeg ved godt, vi netop har
brugt mange penge på renovering af Torvet - men bare fordi vi ikke tænkte os om dengang, skal vi vel ikke holde os tilbage fra at rette op på fortidens synder. Især ikke hvis det kan være med til at sætte tempoet op i byens sociale liv og handels- og restaurationsliv?
Vi kunne starte med de billige løsninger; at frigive parkering i bymidtens gader. Skulle behovet overstige det, kan vi tage torve-kælder-parkeringen op igen.
Og så til smertensbarnet: havnefronten og de manglende parkeringsmuligheder ved Kulturværftet, det kommende Søfartsmuseum, og hvad vi nu finder på i Siemens-lokalerne.  Måske skulle vi rive nogle af Siemens-bygningerne ned, så vi får plads til parkering der? Eller? For vi skal da ikke lade Kronborg styre med deres fantasiløse betalingsløsning.
Havnefronten har også det kæmpeproblem, at den bliver gennemskåret af lokalbanens skinner. Allerhelst så jeg , at lokalbanen stoppede ved Grønnehave, (og at den blev elektrificeret, så vi kunne slippe for stanken både i byen og i vor skønne skov). Det er måske svært at få gennemført. Men vi kan da flytte skinnerne langs havnefronten over på den anden side af Havnegade, så vi får et stort frit areal ud til vandet, hvor der kan være masser af cafe-servering og andre sjove boder. Måske skulle gaden ensrettes eller gøres til ren gå- og cykelgade. Bilerne kan jo køre ad I. L. Tvedesvej / Kronborgvej.
Morten Bådstorp, byrådskandidat, Socialdemokraterne.

Ingen kommentarer: