6. marts 2013

Socialdemokraternes nyhedsbrev: Hvorfor er Venstre imod nye hurtige tog?

Kan du ikke se hele nyhedsbrevet? Klik her

Af Magnus Heunicke, Socialdemokraternes politiske ordfører

I dag tager det længere tid at køre i tog mellem København og Fredericia, end det gør mellem Bruxelles og Paris. På trods af, at afstanden mellem Paris og Bruxelles er næsten to gange så stor som mellem København og Fredericia.

Men det er forhåbentligt snart fortid. Med den største plan for fornyelse af jernbanen i nyere tid, vil regeringen binde Danmark tættere sammen. En time mellem de største fire byer. Med Togfonden DK vil vi investere næsten 28 mia. kr. i nye spor, broer og effektiv elektrisk togdrift.

Det er svært at forestille sig, at andre end bil- og olieproducenter kan være imod sådan et massivt fremskridt, der også vil skabe tusindvis af arbejdspladser. Men så er der jo Venstre. Partiets transportordfører vil gerne bruge løs af pengene, men synes ikke, at Danmark har brug for en ny hurtig jernbane. Nej, vi skal i stedet lave "nogle massive vejinvesteringer," som Kristian Pihl Lorentzen (V) udtrykker det.

Det forholder Venstres formand Lars Løkke sig ikke til. Han kalder i stedet planen "en ugennemtænkt og dårlig ide", fordi det er uretfærdigt at lade udenlandske olieselskaber betale det samme i skat som fx danske Mærsk. Lars Løkke vil hellere vente på toget, hvis blot udvalgte selskaber fortsat kan få lov til at slippe billigere, når de hiver den olie op fra Nordsøen, som tilhører os alle sammen.

Det er uklart, hvad Venstre egentlig mener. Vil de slet ikke stemme for en plan, der betyder, at de olieselskaber, der i dag slipper billigt i skat, skal betale mere? Eller er Venstre med, hvis bare de får nogle kilometer motorvej med i aftalen? Og hvilken del af landet, er det så i givet fald, der skal holde for? Er det elektrificeringen af jernbanen i Nordjylland eller hurtigtoget til Esbjerg? Vi venter spændt på svar og på, at Venstre bliver enig med sig selv.

Bookmark and Share

 

Ingen kommentarer: