
Piet Hein skrev i et
af sine Gruk: I skolen terper man de små
tabeller. I livet lærer man, at de ikke gælder. Folkeskolen er noget
særligt dansk. Og det har altid været særligt for den danske folkeskole, at vi
ikke kun går i skole for at blive til noget, men også for at blive til nogen. Skolens højeste formål har været
at sikre en værdifuld menneskelig udvikling for den enkelte. Venskaber på tværs
af sociale skel styrker muligheden for at bryde den sociale arv.
Alt for mange børn
trækkes i dag ud af folkeskolen og sættes på privatskole. Nye tal viser, at antallet
af privatskoler og frie grundskoler er fordoblet på 45 år, så vi i dag har 500
private skoler.
Det er i høj grad op
til kommunerne selv at lægge kvalitetsniveauet på folkeskolerne, og det giver
rum for store forskelle. Det gennemsnitlige beløb, der investeres i hver enkelt
elev er 61.464 kr., og den kommune, der bruger mindst pr. elev er Næstved
Kommune
med 46.770 kr. Kommunerne sparer på folkeskolerne og lukker skoler. Forældre
trækker deres ressourcestærke børn ud. Det styrker ikke vores velfærdssamfund,
det er ikke godt for den sociale lighed, og det er ikke godt for vores indsats
for at inkludere børn i skolerne.
Fortsætter tendensen
vil vi om ikke så mange år have flere privatskoler end folkeskoler. Eleverne på
privatskoler håndplukkes, så skolen kan opnå et vist karakterniveau; retten til
at afvise elever står nemlig indskrevet i lovgivningen, og udgør en
grundforudsætning for privatskolernes forretningsmodel. Det kan virke
indlysende, at privatskoler selv vælger deres elever. Men problemet er, at privatskolerne
modtager et driftstilskud på 72 procent af, hvad en folkeskole får pr. elev. I
visse tilfælde modtager privatskoler et højere beløb pr. elev end folkeskolen.
Det er penge, der betales af fællesskabet, af skatteyderne. Derfor er vi alle
sammen med til at betale for, at privatskolerne vælger de svageste fra.
Vi har et ansvar
for, at skabe stærke folkeskoler for alle - for vores børns skyld og for vores
samfunds skyld. Vi må sikre os, at der er økonomi til at drive skolerne. Derfor
mener jeg, at vi må kigge på privatskolernes tilskudssystem. Privatskolerne bør
tilskyndes til social ansvarlighed – ikke det modsatte. Derfor er en social
omfordeling af de offentlige tilskud, eksempelvis via et socialt taxameter, en
nødvendighed.
Vi må skabe større
frirum og fair konkurrence for folkeskolerne. Vi må overveje, om vi skal
fortsætte den massive statsstøtte af privatskolerne. Folkeskolen er nødvendig
for at bevare det danske velfærdssamfund – derfor må vi frem for alt sikre os, at
vi også i fremtiden kan tilbyde stærke folkeskoler for alle.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar